Arquivo virtual da Geração de Orpheu

Medium
Fernando Pessoa
BNP/E3, 14-4 – 54
BNP/E3, 14-4 – 54
Fernando Pessoa
Identificação
[Sobre Shakespeare]

[BNP/E3, 144 – 54]

 

  1. Shakespeare either a dramatist, poet or dramatic poet.
  2. Dramatist’s qualities

(a) First a “plotter”

(b) then a developer of character

(c) then an interpreter of character

Shakespeare not a dramatist

  1. Not dramatist and poet in equal value. At least, a great poet and a medium dramatist
  2. Poet:

(a) narrative? (b) discursive; (c) lyrical

not (a) because the defects of his dramas are not the epic poet’s faults (eg. Samson Agonistes, though the chorus makes it better)

(b) not discursive because the overweighting of the drama by intuition (“Faust”)

(c) therefore a lyric poet

 

  1. What is lyric poetry?

(a) expression itself

(b) quality of thing expressed

(c) extension[1] of things expressed.

 

The supreme lyrical poet is he who is supreme in the 3 qualities. If supreme in (a)… If in (b) {…}

 

intensity

 

perfect here = complete intensity because perfect by itself is final and a different thing.

______________________________________________________

(a) supremeness of expression, of intensity and perfection

(b) supremeness of quality – universality

(c) supremeness of range – omnimodality.

 

Thus we see the supreme lyric poet blossoms into the lyrical dramatist.

 

[54r]

 

Olisipo in London, in its natural, present, scope; also the former idea to develop art of this one.

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The “Conservative” League (Britain)

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(a) Ms and aristocracy.

(b) Intensive, as against extensive, education

(a) classical

(b) technical

(c) philosophical (and general culture) non-religious but constructive.

(c) The established churches (of all kinds) considered not as true but as conservative elements.

(d) Nationalism

(e) European {…} †† etc.

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“Latin” paper (weekly or daily) in London – or Iberian, or Portuguese Brazilian (not “paper” then).

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Electrification of railway lines in Portugal (Entries-Portalegre line)

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Mining properties

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Indústria siderurgica here

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Publishing house in Britain for translations of foreign books and “continental” publications of English ones.

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[BNP/E3, 144 – 54]

 

  1. Shakespeare é um dramaturgo, poeta ou poeta dramático.
  2. Qualidades do dramaturgo

(a) Primeiro, um “construtor de enredos”

(b) então um desenvolvedor de personagem

(c) então um intérprete de personagem

Shakespeare não é um dramaturgo

  1. Não é dramaturgo e poeta em igual valor. Pelo menos, um grande poeta e um dramaturgo médio
  2. Poeta:

(a) narrativo? (b) discursivo; (c) lírico

não (a) porque os defeitos de seus dramas não são defeitos do poeta épico (por exemplo, Samson Agonistes, embora o refrão o torne melhor)

(b) não discursivo porque o peso excessivo do drama por intuição ("Fausto")

(c) portanto, um poeta lírico 

 

  1. O que é poesia lírica?

(a) expressão em si

(b) qualidade da coisa expressa

(c) extensão das coisas expressas. 

 

O poeta lírico supremo é aquele que é supremo nas 3 qualidades. Se supremo em (a) … Se em (b) {…} 

 

intensidade 

 

perfeito aqui = intensidade total porque perfeito por si só é final e uma coisa diferente.

______________________________________________________

(a) carácter supremo de expressão, de intensidade e perfeição

(b) carácter supremo de qualidade - universalidade

(c) carácter supremo de alcance - onimodalidade. 

 

Assim, vemos o supremo poeta lírico florescer no dramaturgo lírico. 

 

[54r]

 

Olisipo em Londres, no seu âmbito natural, presente; também a ideia anterior de desenvolver a arte deste.

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A Liga “Conservadora” (Grã-Bretanha)

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(a) Ms e aristocracia.

(b) Educação intensiva, em oposição à educação extensiva

(a) clássica

(b) técnica

(c) filosófica (e cultura geral) não religiosa, mas construtiva.

(c) As igrejas estabelecidas (de todos os tipos) consideradas não como verdadeiras, mas como elementos conservadores.

(d) Nacionalismo

(e) Europeu {…} †† etc.

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Jornal “latino” (semanal ou diário) em Londres - ou ibérico, ou português do Brasil (não “jornal” então).

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Electrificação de linhas ferroviárias em Portugal (Entradas - linha de Portalegre)

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Propriedades de mineração

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Indústria siderúrgica aqui

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Editora na Grã-Bretanha para traduções de livros estrangeiros e publicações "continentais" de inglês.

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[1] extension /range\

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/4615
Classificação
Literatura
Dados Físicos
Dados de produção
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Pauly Ellen Bothe, Apreciações literárias de Fernando Pessoa, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2013, pp. 237-238; 505-506.