Imprimir

Medium

Fundo
Fernando Pessoa
Cota
BNP/E3, 14-6 – 30-31
Imagem
Essay on Intuition.
PDF
Autor
A. Moreira / Faustino Antunes

Identificação

Titulo
Essay on Intuition.
Titulos atríbuidos
Edição / Descrição geral

[BNP/E3, 146 – 30-31]

 

Essay on Intuition.

Another very stupid notion that I find common to most people is that tact and intuition are identical. In other words, it is widely held that the poet who creates, the merchants and the diplomat who manoeuvre, the society woman who plays on the feelings of men, make use of the same faculty. A phrenologist will tell you it is the faculty of human–nature. The mistake is excusable, but it is a mistake none the less. A more minute consideration will show to us the difference. The creative faculty of character (of the poet) is composed of imagination and introspection; a poet is selfish, he builds others from himself. Falstaff is Shakespeare as truly as Perdita, Iago, Othello, Desdemona are Shakespeare.

Great minds know mankind through knowledge of themselves, whereas little minds must have experience to know men.[1] 

 

[31r]

 

Considering existence deeply, we cannot but allow that, outside the fact that we live, scarcely anything can be known. We wonder in such a[n] image that we may be excused asking if we exist. True, the further thought doth go, are those lines of Shakespeare:

 

                  We are such stuff

As dreams are made on, and our little life

Is rounded with a sleep.

 

The deeper thought goes, the more our hearts are torn as the strangeness of life is evident. We are beings of intuition, and if we know, it is because we know that we known. Not a million Haeckels can contest that.

 

A. Moreira.

_______

Faustino Antunes.

_______

We are such stuff.[2]

 

 

 

[BNP/E3, 146 – 30-31]

 

Ensaio sobre a Intuição.

Outra noção muito estúpida que acho comum à maioria das pessoas é que o tacto e a intuição são idênticos. Por outras palavras, é amplamente aceite que o poeta que cria, o comerciante e o diplomata que manobram, a mulher da sociedade que joga com os sentimentos dos homens, fazem uso da mesma faculdade. Um frenologista dir-vos-á que é a faculdade da natureza humana. O erro é desculpável, mas não deixa de ser um erro. Uma consideração mais minuciosa mostrar-nos-á a diferença. A faculdade criadora do carácter (do poeta) é composta de imaginação e introspecção; um poeta é egoísta, constrói outros a partir de si mesmo. Falstaff é tão verdadeiramente Shakespeare quanto Perdita, Iago, Otelo, Desdémona são Shakespeare.

As grandes mentes conhecem a humanidade através do conhecimento de si mesmas, enquanto mentes pequenas devem ter experiência para conhecer os homens.

 

[31r]

 

Considerando profundamente a existência, não podemos admitir senão que, fora o facto de que vivemos, quase nada pode ser conhecido. Nós nos vagueamos num tal labirinto que podemos ser dispensados ​​de perguntar se existimos. Quanto mais fundo for o pensamento, mais verdadeiras parecerão aquelas linhas de Shakespeare:

 

Somos uma matéria

De que são feitos os sonhos, e nossa pequena vida

Findará em sono.

 

Quanto mais fundo o pensamento for, mais os nossos corações serão dilacerados, pois a estranheza da vida é evidente. Somos seres de intuição, e se sabemos é porque sabemos que sabemos. Nem um milhão de Haeckels pode contestar isso. 

 

A. Moreira.

_________

Faustino Antunes

_________

Somos uma matéria

 

[1] [30v]

 

That given up by appe

 

A Moreira

{…} = 300 x 200 x (70 – t)

{…} = 700 x 0.5 x t

 

300 x 1 x (70 – E) = 700 x 15 x t

30 x 70 – 30t = 350t.

21

350 t = 2500

2 38 ) 350 (

38

210  5.  5.

190

 200

 

 

Fernando.

 

Fernando.

 

Fernando.

[2] [31v]

Fancy: {…}

Imagination: {…}

Santello = rede

________________

Brinquedos Luiz Mora.

Certificados Universidade.

______________________________________________________

“No”, I answer, “it is not”; because there is nothing really abnormal in these wonderful victories. The improbable is not extraordinary. Popularly, saying a man has imagination is a soft way of calling him a liar.

For instance were the hero to die and come to life again.

Notas de edição
Identificador
https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/5207

Classificação

Categoria
Subcategoria

Dados Físicos

Descrição Material
Dimensões
Legendas

Dados de produção

Data
Notas à data
Datas relacionadas
Dedicatário
Destinatário
Idioma
Inglês

Dados de conservação

Local de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Estado de conservação
Entidade detentora
Historial

Palavras chave

Locais
Palavras chave
Nomes relacionados

Documentação Associada

Bibliografia
Publicações
Teresa Rita Lopes, Pessoa por Conhecer, Vol. II, Lisboa, Editorial Estampa, 1990, pp. 238-239.
Exposições
Itens relacionados
Bloco de notas