Virtual Archive of the Orpheu Generation

Databases Fernando Pessoa

Fernando Pessoa - Literary Theory

This digital edition of texts by Fernando Pessoa deals with the set of poetic theorizing writings from hisArchive and brings together essays, comments, notes, sketches and fragments about literature from the Portuguese author. The documents transcribed are in Fernando Pessoa’s Archive in the custody of the National Library of Portugal, with quota E3. All facsimiles are accompanied by a critical lesson and a paleographic transcription, which is available for download in the “PDF” field.

 

 

Medium
Fernando Pessoa
BNP/E3, 14E – 64
BNP/E3, 14E – 64
Fernando Pessoa
Identificação
Defence of Oscar Wilde

[BNP/E3, 14E – 64]

 

Defence of Oscar Wilde[1]

_____________________

 

Wilde can be 3 things, if a genius:

(1) a representative man

(2) an uncaracteristic man of genius

(3) a representative genius

_______

Wilde internationally, English and Irishly representative.

His enormous European influence – He a type – absolute selflessness.

 

[64v]

 

All his life was a lie. That is the beauty and the representativeness of it. He was one of the few men who did not believe even in himself. His interest in himself was an interest in the nearest of his surroundings.

 

He was not himself. Neither for him anybody else. His soul was peripheric.

 

Every pose of his was like a secondary cause in the old argument, there is always no life. Every pose of his was pre posed. His consciousness of his pose considered pose.

He became an attitude not a soul.

 

Il n’y pas des femmes comme ci; elles sont toutes comme ça.

 

 

[BNP/E3, 14E - 64]

 

Defesa de Oscar Wilde

_____________________ 

 

Wilde pode ser 3 coisas, se for um génio:

(1) um homem representativo

(2) um homem de génio atípico

(3) um génio representativo

_______

Wilde internacionalmente, representativamente inglês e irlandês.

A sua enorme influência europeia - Ele é um tipo - abnegação absoluta.

 

[64v]

 

Toda a sua vida era uma mentira. Essa é a beleza e a representatividade dela. Ele era um dos poucos homens que não acreditavam nem em si mesmo. O seu interesse por si mesmo era um interesse pelos seus arredores mais próximos. 

 

Ele não era ele mesmo. Nem para ele, mais ninguém. Sua alma era periférica. 

 

Cada pose dele era como uma causa secundária na velha discussão, nunca há vida. Cada pose dele foi representada. A sua consciência da sua pose considerada pose.

Ele tornou-se uma atitude, não uma alma. 

 

Il n’y pas des femmes comme ci; elles sont toutes comme ça.

 

 

[1] _____________________

A Linda Andorinha

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/3841
Classificação
Literatura
Dados Físicos
Dados de produção
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Pauly Ellen Bothe, Apreciações literárias de Fernando Pessoa, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2013, pp. 300-301; 553-554.