Arquivo virtual da Geração de Orpheu

Medium
Fernando Pessoa
BNP/E3, 14-6 – 32
BNP/E3, 14-6 – 32
Fernando Pessoa
Identificação
[Sobre a história policial]

[BNP/E3, 146 – 32]

 

I hope that the reader has understood clearly that there is a difference between imagination and intellectual originality. They seem, it is true, to have no difference at all.

 

I hope, moreover, that the reader has so far followed me as to know the difference between intellect when used as the means, in a work of imagination, and intellect when it is the heart of the work. If we may use the word plot in this sense, I may say that whereas, in a work of imagination, the plot is an invented thing, in the intellectual work, the plot is, less simply, an intellectual operation, and in a scientific work the plot is, least simply, the whole range of unoriginal information which it is purposed to publish. In the first case the plot underlies the words; in the second case, it is half contained in the words for it [is] the logic they bear; in the third case, it is almost the words themselves.

 

[32v]

 

Charles

Valdemar       Valdemar

 

3 types: -

Imaginative proper.

Imaginative-intellectual. (detective story).

Imaginative-scient[if]ic.

 

              Normal

Imaginative

              Abnormal

The novel is divisible into two parts accordingly as it treats of internal or external, a study of emotion or a tale of adventure.

 

 

[BNP/E3, 146 - 32]

 

Espero que o leitor tenha entendido claramente que existe uma diferença entre imaginação e originalidade intelectual. Parecem, é verdade, não ter diferença alguma.

 

Espero, além disso, que o leitor me tenha seguido até aqui a ponto de saber a diferença entre o intelecto quando usado como meio, numa obra de imaginação, e o intelecto quando é o coração da obra. Se podemos usar a palavra enredo neste sentido, posso dizer que, enquanto num trabalho de imaginação o enredo é uma coisa inventada, no trabalho intelectual o enredo é, menos simplesmente, uma operação intelectual, e numa obra científica, o enredo é, menos simplesmente, toda a gama de informações não originais que se propõe publicar. No primeiro caso, o enredo subjaz às palavras; no segundo caso, está meio contido nas palavras, pois é a lógica que elas carregam; no terceiro caso, é quase as próprias palavras. 

 

[32v]

 

Charles

Valdemar Valdemar 

3 tipos: -

Imaginativo propriamente dito.

Imaginativo-intelectual. (história policial).

Imaginativo-científico. 

             Normal

Imaginativo              

             Anormal

O romance é divisível em duas partes conforme trata de interior ou exterior, de um estudo de emoção ou de um conto de aventura.

 

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/5208
Classificação
Dados Físicos
Dados de produção
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Publicação parcial: Fernando Pessoa, Histórias de um Raciocinador, edição de Ana Maria Freitas, Lisboa, Assírio & Alvim, 2012, p. 244.