Arquivo virtual da Geração de Orpheu

Almada Negreiros e Sarah Affonso

O Arquivo Virtual começou a ser constituído por dois espólios importantes: o de Almada Negreiros (1893-1970), multifacetado escritor e artista plástico, e de Sarah Affonso (1899-1983), sua mulher, figura marcante da pintura modernista. O seu espólio conjunto inclui manuscritos literários, fotografias, cartas, documentos e obras plásticas, e está hoje em depósito no Centro de Estudos e Documentação Almada Negreiros Sarah Affonso (CEDANSA - NOVA FCSH).

 

Medium
F. Pessoa - Heterónimos ingleses
BNP/E3, 15B4 – 26
BNP/E3, 15B4 – 26
Charles Robert Anon
Identificação
Charles Robert Anon – [Apontamentos filosóficos]

[BNP/E3, 15B4 – 26]

 

It is the object, as unknown, that excites our nervous system. But this is monstrous.  How can an X excite a nervous system which is a thing known?

An unknown object cannot be conceived as extended for then it would have to be reconstructed as coloured, ponderable, having form, for no sensation is worth more than another. A complete unknown thing, an absolute X cannot excite a nervous system.

_________________________________________

 If I allow an object to be extended and in time, I do not see why I should deny it the colour and form and perceive in it and then give some sensations more value than others. They all make the object; either all are taken away or none.  These cannot be objective and others subjective, for the simple and self-explaining fact that all are sensations.

(assignation)

Object, nervous system and subject are all upon the same plane; all are of the same kind, all are objects of knowledge, “du connaissable” as Mr. Binet says.

 

Charles Robert Anon

 

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/6798
Classificação
Literatura
Dados Físicos
Dados de produção
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Fernando Pessoa, Charles Robert Anon – Escritos de uma personalidade pessoana, Edição, notas e introdução de Nuno Ribeiro & Cláudia Souza, Lisboa, Apenas Livros, 2016, p. 262.