Arquivo virtual da Geração de Orpheu

Almada Negreiros e Sarah Affonso

O Arquivo Virtual começou a ser constituído por dois espólios importantes: o de Almada Negreiros (1893-1970), multifacetado escritor e artista plástico, e de Sarah Affonso (1899-1983), sua mulher, figura marcante da pintura modernista. O seu espólio conjunto inclui manuscritos literários, fotografias, cartas, documentos e obras plásticas, e está hoje em depósito no Centro de Estudos e Documentação Almada Negreiros Sarah Affonso (CEDANSA - NOVA FCSH).

 

Medium
F. Pessoa - Heterónimos ingleses
BNP/E3, 13 – 17
BNP/E3, 13 – 17
Charles Robert Anon
Identificação
Charles Robert Anon – Holiday Train

[BNP/E3, 13 – 17]

 

26 May

1906

Holiday Train

 

They shrink in fear — me and all

Death and wound, for crush and fall

All their joy roar turn to gall.

 

Tell me, observer of mankind

What make you of this in your mind?

 

Alas, alas, whoever hoods

Or looks in man’s most shallow soul from near

He’ll see but this that drunkenness and fear

Are mankind’s only and ultimate moods.

 

[17v][1]

 

One evening clear a holiday train

Bent its course towards the town

Shouts and songs again and again

     Noise in air up and down.

There was drunkenness of animal spirits

And drunkenness of wine

And from each also hoarseness

     Some other inherits,

His shrinking had not over fine.

 

Suddenly amid this laughter

Crash the train run off the line

One carriage and the other after

Are smashed and crumpled all are

Not a being there was was met turned sober

To an old, old faming and crafter.

 

 Charles Robert Anon[2]

 

 

[1] [17v] Dar uma idêa geral

[2] Anon /Anon\

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/6318
Classificação
Literatura
Dados Físicos
Dados de produção
26 May 1906
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Fernando Pessoa, Charles Robert Anon – Escritos de uma personalidade pessoana, Edição, notas e introdução de Nuno Ribeiro & Cláudia Souza, Lisboa, Apenas Livros, 2016, pp. 53-54.