Virtual Archive of the Orpheu Generation

Databases Fernando Pessoa

Fernando Pessoa - Literary Theory

This digital edition of texts by Fernando Pessoa deals with the set of poetic theorizing writings from hisArchive and brings together essays, comments, notes, sketches and fragments about literature from the Portuguese author. The documents transcribed are in Fernando Pessoa’s Archive in the custody of the National Library of Portugal, with quota E3. All facsimiles are accompanied by a critical lesson and a paleographic transcription, which is available for download in the “PDF” field.

 

 

Medium
Fernando Pessoa
BNP/E3, 14E – 86
BNP/E3, 14E – 86
Fernando Pessoa
Identificação
Defects of Shakespeare

[BNP/E3, 14E – 86]

 

  1. C. Bucknill: The Psychology of Shakespeare. 1859
  2. Onimus: La psychologie dans les drames de Shakespeare. 1876.
  3. Massey: The Secret Drama of Shakespeare’s Sonnets unfolded. 2nd. Ed. 1872.
  4. Morgan: Venus and Adonis, Study in Warwickshire Dialect. N. Y. 1885.

 

 

Defects of Shakespeare

 

– Shakespeare’s tendency to isolate characters. He cuts off from Iago the logical motives for his hatred (v. Pellissier, p. 85 86) and lets him stand by himself, the mere hater. – So with Hamlet.

 

– The unity of Shakespeare’s play is not dramatic but lyric.

 

– N. p. 114. – le pathetique = These processes indicate a lack of sobriety, an impatience, a hurry – they do not necessarily indicate dramatic incapacity. – There is dramatic incapacity in Shakespeare – but it is not here.[1]

 

[86v]

 

M. {…}

Copied

_______

M {…}

_______

A minha figura foi exterior heráldica de mais para possuir mais do que de longe, e só na sua ideia profunda, a realidade das flores do jardim.

_______

– chama… A linha dos montes tem uma renda curta de balançadas sombras… (Toda a minha nota é em vermelho)

_______

All that Pellissier’s chapter on Macbeth proves, we know already, namely that Shakespeare has no underlying moral idea in his plays.[2]

 

 

[1] Defeitos de Shakespeare

 

- A tendência de Shakespeare para isolar personagens. Ele extirpa de Iago os motivos lógicos do seu ódio (v. Pellissier, p. 85 86) e deixa-o ficar sozinho, aquele que simplesmente odeia. - O mesmo acontece com Hamlet. 

 

- A unidade da peça de Shakespeare não é dramática, mas lírica. 

 

- N. p. 114. - le pathetique = Estes processos indicam falta de sobriedade, impaciência, pressa - não indicam necessariamente uma incapacidade dramática. - Há uma incapacidade dramática em Shakespeare - mas não está aqui.

[2] Tudo o que o capítulo de Pellissier sobre Macbeth prova já sabemos, isto é, que Shakespeare não tem nenhuma ideia moral subjacente às suas peças.

https://modernismo.pt/index.php/arquivo-almada-negreiros/details/33/3864
Classificação
Literatura
Dados Físicos
Dados de produção
Inglês
Dados de conservação
Biblioteca Nacional de Portugal
Palavras chave
Documentação Associada
Pauly Ellen Bothe, Apreciações literárias de Fernando Pessoa, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2013, pp. 242; 509-510.