Identificação
[BNP/E3, 14B – 7]
In the later poems, his lucid inspiration became slightly blurred, a little less lucid. The transformation dates from The Love-Sick Shepherd. Love brought a touch of sentiment into this strangely unsentimental poetry. When that love brought disillusion and sorrow, it was not likely that the sentiment should depart. Caeiro never returned to the splendid non-mysticism of The Keeper of Sheep.
Some of his later poems, if he could have written them at the same time as The Keeper of Sheep, would either not have been admitted by him into that book, or admitted only under such a reservation as the four “poems written during illness.” (Not. Keeper of Sheep was…. No… |*into| the “resentment” in question)
His life was so natural, that we hail as first natural that he should have died when his inspiration seemed about to change. If he could have looked on his life from outside, we think he would have been the first to see the fitness of such a death occurring when it occurred.
[BNP/E3, 14B - 7]
Nos poemas tardios, a sua inspiração lúcida tornou-se ligeiramente turva, um pouco menos lúcida. A transformação data de O Pastor Amoroso. O amor trouxe um toque de sentimento a essa poesia estranhamente não sentimental. Quando esse amor trouxe desilusão e tristeza, não seria provável que esse sentimento fosse embora. Caeiro nunca mais voltou ao esplêndido não misticismo de O Guardador de Rebanhos.
Alguns dos seus poemas tardios, se ele pudesse tê-los escrito ao mesmo tempo que O Guardador de Rebanhos, ou não teriam sido admitidos por ele naquele livro, ou seriam admitidos apenas sob reserva, como as quatro “canções que escreveu estando doente.” (Não. O Guardador de Rebanhos era… Não… |*no| “ressentimento” em questão)
A sua vida era tão natural, que consideramos como primeiramente natural que ele devesse ter morrido quando sua inspiração parecia prestes a mudar. Se ele pudesse ter olhado para a sua vida de fora, pensamos que ele teria sido o primeiro a ver a adequação de tal morte ocorrendo quando ela ocorreu.
Classificação
Dados Físicos
Dados de produção
Dados de conservação
Palavras chave
Documentação Associada
Publicação integral: Fernando Pessoa, Obra Completa de Alberto Caeiro, edição de Jerónimo Pizarro e Patrício Ferrari, Lisboa, Tinta-da-China, 2016, pp. 300-301.